Triedy programu APROGEN |
1. septembra 2005 sme so súhlasom MŠ SR, koordinátorky projektu a odborného garanta
PhDr. Jolany Laznibatovej, Csc. otvorili prvú triedu, v ktorej sme začali realizovať program alternatívneho vzdelávania intelektovo nadaných detí – APROGEN.
V školskom roku 2021/2022 máme zriadených 9 tried programu APROGEN:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Čo je APROGEN? |
Školský vzdelávací program pre intelektovo nadaných žiakov vzdelávaných na našej škole vychádza z pokusného overovania Projektu alternatívnej starostlivosti o nadané deti autorky PhDr. Jolany Laznibatovej CSc., do ktorého sme sa so súhlasom MŠ SR ako škola zapojili v roku 2005. Všetky školy, ktoré boli zaradené do overovania nových foriem, metód a obsahu výchovy a vzdelávania nadaných detí sa zapojili do spolupráce so Školou pre mimoriadne nadané deti a Gymnázium v Bratislave a spolupracovali pri dotváraní nového vzdelávacieho programu pre intelektovo nadané deti s autorkou tohto špecifického vzdelávacieho programu.
Vytvorený Program APROGEN – „ Alternatívny PROGram Edukácie Nadaných“ bol ohodnotený ako moderný pozitívne rozvíjajúci tak výkonovú ako aj osobnostnú sféru nadaných žiakov a v praxi sa osvedčil ako vysoko efektívny aj v edukačnom procese pri práci s nadanými žiakmi.
V súčasnosti sa Program APROGEN aplikuje v triedach pre intelektovo nadané deti v 29 základných školách na Slovensku.
Charakteristické pre Program APROGEN je, že zohľadňuje všetky špecifiká a odlišnosti vývinu intelektovo nadaných detí so silným zastúpením alternatívnych psychologických prístupov vo výchove. Začína na báze psychologických vyšetrení, nomináciami, diagnostikou a výbermi žiakov do prvej triedy. Následne pokračuje aplikáciou výchovno-vzdelávacieho programu pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním, ktorý je postavený na báze:
Naša škola v rámci svojho vzdelávacieho programu pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním prináša a aplikuje nové progresívne prvky, ako napríklad:
Výber detí do triedy pre žiakov so všeobecným intelektovým nadaním vzdelávaných podľa Programu APROGEN sa robí na základe viacnásobného, minimálne dvojúrovňového psychologického vyšetrenia. Deti sú do tejto triedy prijímané po splnení dvoch základných kritérií:
Výhody vzdelávania v triedach pre nadané deti – oproti klasickým triedam:
|
Identifikácia nadania |
Intelektové nadanie sa zisťuje predovšetkým intelektovými testami. Hoci mnohí odborníci poukazujú na slabé miesta takejto identifikácie, zatiaľ zostáva jediným nástrojom, ktorý dokáže intelektové nadanie kvantifikovať – premeniť na hodnoty na stupnici. Výsledkom testu je tzv. intelektový kvocient – IQ, ktorý je pomerom mentálneho veku a fyzického veku krát sto. Teda ak má dieťa 8 rokov ale jeho mentálny (intelektový) vek je 12 rokov, potom jeho IQ bude 12/8*100 = 150 bodov.Priemerný intelekt sa pohybuje v rozpätí 90 – 110 bodov (podľa najčastejšie používaného testu), za hranicu nadania sa považujú dve štandardné odchýlky od tohto priemeru, teda IQ 130.
Odborníci odporúčajú aj ďalšie doplnkové metódy (pozorovanie dieťaťa učiteľom, rozhovory s rodičmi, osobnostné dotazníky, rozbor výsledkov činnosti dieťaťa, testy tvorivosti). Čím viac nástrojov sa na identifikáciu použije, tým je diagnostika nadania presnejšia a užitočnejšia pre ďalšie rozvíjanie dieťaťa.
Identifikácia nadania má zmysel vtedy, ak chceme dieťaťu poskytnúť modifikovanú vzdelávaciu starostlivosť, ktorá bude jeho nadanie ale aj celú osobnosť efektívne rozvíjať.
|
zdroj: www.nadanie.sk |
Charakteristika nadaných |
Nadané deti tvoria veľmi rôznorodú skupinu. Ich spoločným znakom je, že majú oproti rovesníkom vysoko rozvinuté intelektové schopnosti. Ich intelekt je v predstihu – akoby na úrovni staršieho dieťaťa. Je však rozdiel medzi mierne nadaným a vysoko alebo extrémne nadaným, podobne ako je rozdiel medzi mierne a hlboko mentálne postihnutým. Podobné je to v ich ďalších charakteristikách (záujem, motivácia, vytrvalosť, tvorivosť…). Neexistuje všeobecný vzorec prejavov, na základe ktorých možno jednoznačne označiť dieťa za nadané.Toto sú niektoré z najčastejších charakteristík nadaných detí:
|
Vzdelávanie nadaných |
Vo vzdelávaní nadaných sa využívajú dva hlavné prístupy: akcelerácia a obohatenie.Akcelerácia je urýchlenie vzdelávania. Medzi formy akcelerácie patrí:
Obohatenie je rozšírenie, prehĺbenie učebného obsahu a aplikovanie učebných aktivít mimo rámca bežných učebných osnov. Obohatenie realizujeme týmito formami:
Vo vzdelávanie nadaných sa zameriavame najmä na:
Čo je vo vzdelávaní nadaných efektívne:
Čo je vo vzdelávaní nadaných nevhodné:
|
Ako sa prejavuje nadané dieťa v rodine? |
|
Ako sa prejavuje nadané dieťa v škole? |
|
Máme nadané dieťa… |
Rodičovstvo je jedna z najnáročnejších a najzodpovednejších úloh. A výchova nadaného dieťaťa nie je v porovnaní s výchovou bežného, „normálneho“ dieťaťa jednoduchšia – ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Nadané dieťa potrebuje:
Najčastejšie rodičovské chyby:
Čo by mal rodič očakávať od učiteľa svojho nadaného dieťaťa:
|
zdroj: www.nadanie.sk |
Kontakt |
Rodičia, ktorí máte záujem o viac informácií, alebo máte dojem, že sa u Vášho dieťaťa prejavujú známky nadania, a máte záujem o jeho zaradenie do triedy pre mimoriadne nadané deti, kontaktuje sa čo najskôr na: Základná škola, Hrnčiarska 13, 066 22 Humenné
Centrum pedagogicko-psychologického poradenstva a prevencie,
|